Årets majblomma ger hopp i svåra tider
Den ideella barnrättsorganisationen Majblomman stöttar barn i Sverige som lever i ekonomisk utsatthet. Förra året sattes rekord då barn sålde majblommor för 91 miljoner kronor. Majblomman kunde därmed hjälpa fler enskilda barn med personligt, ekonomiskt stöd än någonsin tidigare.
Den nya majblomman har en förlaga. 1925 välkomnade svenska folket våren med små smörblommor av papper på rockslaget. Hundra år senare är den glimrande, gula majblomman med den rutiga pistillen/pärlan tillbaka i modern, återvinningsbar version.
Vinnaren av Majblommans stora designtävling, 12-åriga Nellie, har valt en färg med mycket energi. Och så vill hon förmedla hopp.
Nellie är inte ensam. När vi på Majblomman tar emot de tusentals tävlingsbidrag som barn skickar in, får vi en tydlig uppfattning om deras perspektiv på världen just nu. Det är spännande, men de senaste åren också nedslående. Många majblommor följs av motiveringar där barn skriver om krig och fred, om mörker och ljus. De oroar sig för framtiden och samtiden.
Barn i familjer med låga inkomster halkar efter
Den långvariga globala oron påverkar Sverige på många plan. Den får återverkningar inte bara på hur barn ser på världen, utan också på deras villkor i vardagen. I den sifo-undersökning som Majblomman och tre andra organisationer genomför varje vår, ser vi 2025 att barn i familjer med låga inkomster halkar efter. Medan majoriteten barnfamiljer anar en ljusning uppger ensamstående föräldrar med små ekonomiska marginaler att de fortfarande har svårt att täcka kostnader för barnens behov. Det handlar om allt från kläder och skor till busskort och fritidsaktiviteter.
Här på Majblomman är vi inte förvånade. Trycket på oss som hjälporganisation har ökat rejält. Och tack vare en rekordinsamling där barn sålde majblommor för 91 miljoner kronor förra året har vi kunnat agera. 2024 kunde vi hjälpa fler enskilda barn med personligt, ekonomiskt stöd än någonsin tidigare. Främst handlar det om behov av kläder och skor, men också om att stötta den som längtar efter en fritidsaktivitet.
Just aktiviteter har blivit väldigt dyrt. Det har Majblomman och många med oss har påtalat i debatten under lång tid. Men problemet biter sig fast, och nu har vi bestämt oss för att vässa våra metoder för en lösning. I dagarna presenterar vi konceptet Majblommecertifiering.
Upplägget är enkelt; idrottsklubbar och andra föreningar kommer överens med Majblomman om att checka minst tre av fyra boxar; informera om barnfattigdom, berätta om Majblommans ekonomiska stöd, reducera avgiften för barn som vi stöttar och givetvis låta barnen i föreningen sälja majblommor.
Vi har redan fått med Brommapojkarna, Göta Tranerberg IK och Jitex BK.
Och den 9 april är det dags för deras unga spelare att sälja majblommor. Då går startskottet för över 50 000 barn över hela landet. Då är det dags att köpa majblommor.
Åse Henell, Generalsekreterare Majblommans Riksförbund