FAQ om ändringar av clearingnummer
Fram till nu har en stor del av hanteringen runt utbetalningar till dig skett via en konverteringstabell som fungerade i en övergång i samband med bankens fusion. Denna konverteringstabell kommer snart att försvinna vilket innebär att du som kund behöver kontakta de utbetalare där ditt gamla clearingnummer finns sparat, så som hos din arbetsgivare eller pensionsutbetalare, och uppdatera kontoinformation med ditt nya clearingnummer, 8191-9.
Ja. Om löneutbetalningar sker manuellt hos din arbetsgivare behöver du själv kontakta din arbetsgivare och uppdatera med korrekt clearingnummer för att utbetalningarna ska fortsätta fungera. Fler ställen där du kan behöva göra ändringar är om du får insättningar från till exempel:
- Skatteverket - Startsida | Skatteverket
- SPP - Pensions-, sparande och försäkringslösningar för privatpersoner & företag | SPP
- Alecta - Tjänstepension hos Alecta | Alecta
- Övriga pensionsinstitut
Nej, men det är viktigt att du gör din ändring hos Skatteverket så att det inte blir problem framåt. Vi rekommenderar att du gör det direkt, men oavsett om du hinner göra det före eller efter utbetalningen så kommer utbetalningen detta år att fungera.
Eftersom Försäkringskassan gör utbetalningar till väldigt många personer så kommer det att ordnas en automatisk uppdatering av alla kundernas clearingnummer.
Nej, utbetalningar som går automatiskt via SUS påverkas inte.
Nej, det handlar enbart om pengar som du får utbetalda till dig. Inte när du gör en betalning till andra.
Nej, det finns tid för att du ska hinna ändra ditt clearingnummer, men vi uppmanar dig att göra det så snart du kan. Det är viktigt att du agerar så snart som möjligt!
Har du fått ett brev om att du behöver ändra ditt clearingnummer hos Skatteverket men saknar e-legitimation/BankID kan du istället använda dig av Skatteverkets manuella blankett och lämna in till banken. Även Bankgirot har ett formulär på sin sida som kan användas. Sidan hittas under ”Tjänster – Övriga – Överskjutande skatt” på bankgirot.se.
Har du endast fått referensen ”Pension” kommer den från en privat utbetalare alternativt Livbolag. Observera att det inte är från Pensionsmyndigheten då Pensionsmyndigheten kommer att korrigera sina register automatiskt tillsammans med Swedbank och sparbankerna.
Nej, du som kund behöver inte göra något med dina konton eller övriga tjänster som mobilbank, sparande eller lån.
Det beror på. Har du redan ett nytt block med korrekt clearingnummer (8191-9) så kommer allt fungera. Har du däremot fortfarande ditt gamla clearingnummer på blocket så behöver du ta kontakt med banken för att få ett nytt giroblock med korrekt clearingnummer på.
Ja, även företag omfattas men majoriteten är privatkunder.